Finn Andersen som har seglat flera gånger med Seatravel i Kroatien, har varit så vänliga att skriva om hans och hans vänners upplevelser på deras tur i farvattnet omkring Dubrovnik:

Vi är tre seglarpar från Isefjorden som de sista fyra åren har varit på seglarsemester i den kroatiska skärgården med utgångspunkt i Split. I år valde vi att flyga till Dubrovnik för att uppleva ett helt nytt farvatten och spännande öar. Vi hittar båtar genom Seatravel på 43-47 fot. På den här turen dör dock en mindre Jeanneau Sun Odyssey 419 som visade sig vara lite för trång i akterhytterna enligt vår smak.

Dubrovnik

Flygplatsen ligger cirka 22 km söder om staden. Samma avstånd från flygplatsen ligger ACI marinan som är placerat lite norr om staden. Det tar 25-30 min i taxi och kostar cirka 70 EUR i en stor taxi till 6 personer. Vi ringde och beställde taxi genom vår båtuthyrning i hamnen (Euromarine) både fram och tillbaka. Säg till chauffören att han ska ta den vackra turen längs vattnet och genom Dubrovnik. Här får ni enastående utsikt ner till den berömda medeltidabyn.

Man kan inte ankra eller komma till kajen genom medeltidhamnen så välj att besöka Dubrovnik till fots den sista dagen (fredag).

ACI Marina Dubrovnik

Marinan ligger i botten av en lång och smal bukt norr om staden utan anknytning till hamnen. Fin marina, utmärkta faciliteter och även en liten matbutik, cafe, restaurang och bankomat.

Nästa år öppna en ny stor marina i bukten närmare staden, så det blir nog dit många av båtuthyrarna flyttar.

Marinan har en egen dieselstation och hit var det lång kö när vi kom tillbaka! Vi fick ett tips och seglade därför till den nya marinans dieselstation där det bara var ett par båtar i kö men så blir det nog förmodligen inte nästa år.

Segelområdet

Segelområdet sträcker sig från Dubrovnik i syd till Korcula i nord. Mot väst avgränsat av ön Milet och mot öst av fastlandet och ö-kedjan Kolocep, Lopud och Sipan (här namngivet efter huvudbyarna).

Det är ett relativt litet område men bra till en veckas segelsemester. Det är perfekt för korta dagsturer (15-20 sjömil), långa lunchpauser och många badturer.

Det blåser ofta sydliga och östliga vindar. Med en frisk sydöstlig vind kan man nå Korcula på den första hela segeldagen (40-45 sjömil)!

Utflyktsmål

Det är generellt färre utflyktsmål än i Splitområdet och det finns inga trevliga gamla hamnar med massor av liv bortsett från medeltidsstaden Korcula på ön Korcula. Här är det rätt turistigt men det är helt klart värt ett besök värt om man har tid i sin seglatsplan. Vi valde bort det då vi har besökt staden på en av våra turer från Split.

De mest populära utflyktsmålen i området är Sipan på Sipan, på Milet är det Okulje, Prozurska, Polace och Pomena och ön Korcula som har en huvudstad med samma namn.

Den största turistattraktionen i området är nationalparken på nordspetsen av ön Milet med hamnarna Polace och Pomena.

Bojar

Utflyktsmålen är små fiskeläger med pensionat/små hotell och små restauranger, som primärt är öppna under turistsäsongen. Många har byggt ända ned till strandkanten med egna kajer/inhalnings bojar och friliggande bojar för att betjäna de många segelturisterna. Lägger man till vid kaj/boj ska man äta på restaurangen. Men det är inte något straff – rent kulinariskt har det varit vår bästa tur och

Det är mycket få fria bojar (akta så ni inte tar en privat boj) och inga fria kajplatser. Alla ställen har dock bra plats till att lägga eget ankare och ta gummibåten i land.

På restaurangkajen är det fri tillgång till vatten och ström så ett restaurangbesök kan bli nödvändigt på resan. Platserna är mycket charmiga, fridfulla, trevliga och lätthanterliga.

Är man mer för att ligga för eget ankare är det naturligtvis många möjligheter, men möjligheten för skyddade bukter och småöar är många fler i Splitområdet.

I vår båt låg det en kartbok med detaljerade kartor över de små hamnarna inklusive telefonnummer till restaurangerna. Så förväntar man ankomst sent på dagen och gärna vill säkra sig en kajplats kan man bara ringa i förväg och beställa plats!

Inköp

Vi stötte inte på några hamnautomater på våra stopp så kom ihåg att ta med Kuna eller Euro, då inte alla lokala tar emot kortbetalning. Var också uppmärksam på att det inte alltid finns inköps möjligheter eller platser. Vi hitta matbutiker i Sipa, Okulie och Polace.

Prisnivån i Marinorna var lite högre än i de större matbutikerna i städerna och ännu lite dyrare i de mindre matbutikerna på öarna. I förhållande till priserna i Sverige är nivån i Kroatien lite billigare och öl är mycket billigare. Men ingenstans på vår resa hade de Tonic Water till vår dagliga G&T!! Det slutade med att vi fick köpa Tonic Water på en restaurant för 20 Kuna för en liten flaska.

Seglingsplan

Lördag: Köpenhamn - Dubrovnik

Ankomst till marinan vid 15:30 tiden men vi fick först vår båt från Euromarina kl 18! Under väntetiden så provianterade vi i matbutiken där man kan hitta allt men bara ett litet urval av färskt kött. Det enda vi väljer att ta med hemifrån är rågbröd, lakrits och Nescafe.

Innan man är segelklar går det snabbt en timme och det är begränsat hur långt man kan nå på den första dagen. En möjlighet är att lägga ankare i bukten Kolep på den första större ön ca 5-6 sjömil från marinan. Den lokala guiden rekommenderade oss inte utsegling då väderrapporten på lördagskvällen var väldigt blåsig. Vi hade det trevligt i hamnen och gjorde oss klara för avsegling nästa dag.

Söndag: Dubrovnik-Sipan

Fin seglats på sydöstlig vind i 6-7 sekm. Rundar nordspetsen av ön och seglats (motor) i stridig motvind syd i Sipanbukten till staden i botten av bukten.

De 7-8 platserna vid restaurangkajen var upptagna och vi hamna på en restaurangboj. 5-6 båtar ligger för ankare men måste försöka ett par gånger för att ankaret ska ta fatt i den starka vinden. Ägaren av restaurangen seglar ut med bordsbeställning och erbjuder att hämta oss och ta oss med in.

En liten trevlig by med restauranger, hotell, pensionat och en liten konst/souvenirbutik. Servicebåt till fastlandet och under kvällen kom sex små kryssningsbåtar och la till vid sidan av varandra i den lilla färjekajen. Så blev det liv i den lilla sömniga byn.

Måndag: Sipan-Polace

Stark vind ut från bukten och 10-12 sekm på det öppna havet mot ön Milet med höga vågsvall från nattens blåsväder. Men fin och oproblematisk seglats för Genua och en smula rep i storseglet. Vi stack tvärs över och kom snabbt i våg lä på seglatsen norrut längs kusten av Milet.

Polace är en fin liten by i botten av en beskyddad bukt med en rad restauranger med egna kajer. Där det är samlad plats till cirka 30-40 båtar. Många båtar lägger ankare i bukten. Regelbunden båttrafik och rätt få kryssningsbåtar som det är rätt många av i grannbyn Pomena dit det också kommer många dagsturister med båtar från Korcula. Bra plats tidigt på eftermiddagen (senare nästan helt fullt).

Vi la till vid restaurangen mitt i området med riktigt gulliga människor och god mat.  Den lokala specialiteten i området är rätter som lagas under en metallklocka som täcks med hemmagjort träkol. Det sprids en livlig röklukt och rökmoln i bukten när restaurangen under eftermiddagen bränner trä till kol. Dessa rätter ska beställas minst tre timmar i förväg!

Tirsdag: Polace

Alla hyr ut cyklar inklusive vår restaurang där vi fick stor rabatt. Cykelhyra för en hel dag 60 Kuna. Det är bara ett par kilometer till nationalparken, men turen går över en låg bergskant så förbered er på att också gå med cykeln lite av vägen. Man köper biljett (115 Kuna) till parken precis utanför byn och biljetten gäller också en båttur på den stora sjön.

Huvudattraktionen är ett naturskönt område med stora saltvattensinsjöar. I den stora sjön ligger ett berömt kloster och ett par restauranger, dit seglar turistbåtarna i pendeltrafik. Kom ihåg badkläder.

Cykel-och vandrarrutter runt om sjöarna (10-12 km). Ta en avstickare syd om den stora sjön och kom helt ut till öppningen mot havet. En imponerande utsikt och så kan man släcka törsten vid en liten idylliskt belagd restaurang.

Vi begav oss ut vid 10-tiden och kom först tillbaka vid klockan 16 efter en fantastisk upplevelse.

Onsdag: Polace-Pomena-Okulje

På väg mot Okulje tog vi en avstickare mot norr till Pomena bara för att få se området och byn. Vi vände om inne i bukten och fortsatte vår tur.

Okulje ligger inne i en liten bukt med en smal insegling som man först upptäcker när man är rätt nära. Mysigt litet ställe och bra plats vid de 3-4 restaurangerna. Man märker att det inte kommer så många turister hit, platsen har jättestor potential som håller på att byggas upp.

Här träffa vi en guide från Dubrovnik som rekommenderade oss att segla till Kobas och det ångrar vi inte!

Torsdag: Okulje-Kobas

Kobas ligger tvärs över havet mot fastlandet i den långa bukten in mot Ston. Man tar en kort avstickare syd förbi Olipa för att komma in i bukten.

Halvvägs in i bukten på barbordsida ligger en liten fotogenisk bukt med tre små restauranger och privata bostäder. Man kan bara komma in till platsen med båt eller med bil på långa och små bergvägar.

Som rekommenderat la vi till hos ”Nico” på en hemmagjord bro med inhalarbojar och själva restaurangen låg inne i vattenkanten med egen vingård och olivlund. Här fick vi resans bästa måltid: förrätt med ostron, inbakta musslor och ett stort fat blåmusslor. Till huvudrätt blev det färskfångad fisk (de rensade fiskarna i vattenkanten doradas och havsbrax, sallad med deras prisbelönta olivolja, nybakt bröd från stenugnen sköljdes ned med vittvin i mängder från deras vingård. Med cirka 350 kr per person inklusive generös dricks så må man säga att det var billigt för en sån festmåltid. Missa heller inte att gå upp för backen bakom restaurangen och njut av utsikten över havet mot Milet.

Fredag: Kobas-Kolocep-Dubrovnik

Riktig avslappnad segling med mycket bad tillbaka mot Dubrovnik med lunchpaus i bukten vid Kolocep.

Vi ville på turistbesök i Dubrovnik på kvällen så mitt på eftermiddagen tankade vi vid den nya marinan och seglade tillbaka till utgångshamnen och förbi den långa diselkön. Checkade in båten och tog fram de sista rena kläderna och tog bussen in till Medeltidsbyn. En stor turistfälla men absolut värt ett besök inte minst för ett par Game of Thrones fans från besättningen.

Lördag: Dubrovnik-København

Så hem igen efter ännu en fantastisk segeltur i den kroatiska skärgården – vi kommer igen.

Alternativ rutt:
På en bra och lång seglingsdag kan man redan nå Korcula söndag. Se staden söndag kväll och måndag förmiddag och segla tillbaka till Milet och byn Polace. Sova tisdag i Polace och besök nationalparken. Onsdag en kort tur till Okulje, torsdag till Kobas och fredag tillbaka i Dubrovnik.

Nästa år kommer vi återigen segla ut från Split och den här gången i en Bavaria