Trygghetsgaranti på din paketresa med Seatravel
Med Seatravels Trygghetsgaranti får du:
- Full återbetalning av beloppet om din paketresa inte kan genomföras som följd av Corona. Detta gäller avsett utrikesdepartementets reserekommendationer vid köptillfället. Pengarna återbetalas inom 14 dagar efter att din resa har avbokats.
Vi rekommenderar också att du tecknar en heltäckande reseförsäkring.
Om du köper en paketresa från Seatravel är du alltid i trygga händer. Vi är medlem i danska resegarantifonden (medlemsnummer 206), som är instiftat för att säkra kunder och deras pengar om en resebyrå går i konkurs. När du köper en paketresa omfattas du dessutom av paketreselagen, som säkerställer att du får pengarna tillbaka om din resa inte genomförs. När du köper en resa från Seatravel omfattas du alltså både av paketreselagen och Seatravels medlemskap i dansk resegarantifonden, vilket innebär att du garanteras på bästa sätt. Läs mer om hur du omfattas av resegarantifonden här.
Observera att säkerhetsgarantin endast gäller för köp av paketresor. För att din resa ska kategoriseras som en paketresa måste du förutom båtuthyrning köpa minst en av följande tjänster:
- Hotellboende vid av-/hemresa i samband med biltransport.
- Flyg eller bilhyra.
- Hotellboende på destination på grund av extra dagar före/efter segling.
- Hyra av skeppare i samband med hyra av båt (OBS: gäller inte om skepparen ska betalas kontant på basen).
Ovanstående tjänster MÅSTE kombineras med båtuthyrning och kan även kombineras med varandra. Det är dock viktigt att tjänster beställs och betalas samtidigt för att det ska definieras som en paketresa. Om du däremot inte vill ha någon paketresa kan vi kontrollera vilka flexibla bokningsvillkor som gäller för din drömbåt!
På Seatravel värdesätter vi högt din säkerhet när du bokar dina resor. Vi erbjuder dig därför en trygghetsgaranti som gör att du kan boka din kommande paketresa utan bekymmer. Vi är stolta över att ha återbetalat alla våra kunder inom 14 dagar efter deras resa, så du kan säkert boka en resa med oss trots de osäkra tiderna.
Vi rekommenderar därför att du gör dina resplaner som vanligt!
|
 |
Samtidigt är det viktigt att du har en bra reseförsäkring. Vi rekommenderar reseförsäkring och avbeställningsskydd, som ger ett säkert skydd, även i samband med COVID-19. Vänd dig till ditt eget försäkringsbolag för att höra hur du täcks om du bokar en resa.
Hur situationen utvecklar sig framöver beror på en hel del faktorer såsom utrikesdepartementets rekommendationer, eventuella flygförbindelser, etc., och vi rekommenderar därför att du noga följer utrikesdepartementets och folkhälsomyndighetes råd och vägledning, som ständigt uppdateras. Vi hoppas på ert tålamod och förståelse i denna extraordinära situation!
Du är också alltid välkommen att kontakta oss om du inte hittar svar på dina frågor på denna sida. Kontakta oss på (+45) 3916 3344.
COVID-19 och din resa
Coronaviruset/COVID-19 har kraftigt påverkat turistnäringen och svenskarnas resmöjligheter under 2020. Även om delar av världen har öppnats på nytt för turister, är situationen ständigt föränderlig och utrikesdepartementet justera ständigt sina rekommendationer. Det finns dock onekligen en hel del frågor och vi på Seatravel ska försöka svara på och besvara dessa frågor här.
Vad gör du om du har köpt en paketresa av oss?
På Seatravel följer vi naturligtvis situationen noga, och till 100 procent rekommendationerna från utrikesdepartementet (UD). På utlandsmyndigheternas reseinformation kan du också läsa mer om rekommendationer och regler i specifika länder. Dessutom följer vi anvisningarna från Danska Resebyråföreningen samt paketreselagen i förhållande till Coronaviruset. Nedan kan du se hur du skall förhålla dig med din kommande paketresa.
- Om UD avråder från resa till ditt semestermål när avresan närmar sig
Om du har köpt en paketresa till ett land och utrikesdepartementet plötsligt avråder från alla icke nödvändiga resor, kan du få tillbaka hela beloppet för paketresan. Detta gäller oavsett om landet i fråga har valt att öppna sina gränser. Det gäller också om ditt resmål har inreserestriktioner eller karantänkrav för svenskar vid inresetillfället, vilket innebär att du inte kan resa dit, kan du få tillbaka hela beloppet för din paketresa. På Seatravel har vi varit stolta över att ersätta våra kunder så snart som möjligt då deras paketresa har ställts in på grund av Corona. Alla kunder har fått tillbaka sina pengar inom 14 dagar efter resan skulle ha genomförts. Det finns också alltid ett alternativ att få ett presentkort på respektive belopp som du kan använda på en ny resa i framtiden.
- Om UD avråder från resor till ditt semestermål vid köptillfället
Du kan utan problem köpa en resa till ett land oavsett UD:s reserekommendationer vid köptillfället. Eftersom reserekommendationer ändras kontinuerligt kan vi inte veta hur situationen ser ut vid avresan, och det är inte osannolikt att ett land som en gång hade en reserestriktion kan öppna för inresa inom några veckor eller månader. Därför kan du absolut köpa en resa till ett land som du avråds att åka till vid köptillfället. Om UD avråder från icke nödvändiga resor till din resedestination vid avresetillfället, får du full återbetalning av beloppet - det vill säga även om du köpte resan vid en tidpunkt då det aktuella landet hade en reseavrådan. Pengarna återbetalas inom 14 dagar efter att din resa skulle ha genomförts.
- Om din paketresa inte kan genomföras
Om din paketresa, eller en stor del av den, inte kan genomföras har vi rätt att avboka resan. Detta kommer till exempel att vara fallet om utrikesdepartementet avråder från alla icke nödvändiga resor till det land som resan görs till, om transporten till destinationen inte kan genomföras, om avtal med leverantörerna måste ändras eller på annat sätt. I händelse av att en resa inte kan genomföras kommer vi att meddela dig så snart som möjligt och har rätt till en återbetalning av det belopp du har betalat.
- Ombokning eller presentkort
Om din paketresa ställs in på grund av UD:s rekommendationer eller landets inreserestriktioner för svenskar kan du antingen välja att få pengarna återbetalade eller få ett presentkort på respektive belopp. Om du däremot har intresse av att boka om din paketresa till ett nytt datum eller en ny destination kan vi undersöka möjligheterna för det. Detta kräver dock att vi undersöker möjligheterna hos våra partners/leverantörer, varför en ombokning inte kan garanteras. Vi gör dock alltid vårt bästa för att hjälpa dig.
- Avbokningsvillkor
Om du vill önskar att avboka en resa till ett land till som UD inte avråder från resor, gäller våra allmänna resevillkor.
- Betalningsfrister
Trots den nuvarande situationen rekommenderar vi att restbelopp betalas som vanligt. Betalningsfristen är oförändrad och framgår på din order. Utebliven betalning av restbelopp kommer att betraktas som avtalsbrott. Det innebär att vi kan annullera din beställning och att din handpenning går förlorad. Om du vill avboka din resa själv gäller våra allmänna avbokningsvillkor. Om du däremot betalar restbeloppet har du följt din del av avtalet, vilket ger rätt till full återbetalning av resans pris, om din resa skulle annulleras på grund av UD:s reserekommendationer. Det är naturligtvis vår rekommendation att du betalar restbeloppet, eftersom du är säkrad på bästa sätt genom både paketreselagen och Seatravels medlemskap i danska resegarantifonden.
Om det blir ändringar i din resa kommer du alltid att informeras om det!