Trygghetsgaranti på din paketresa med Seatravel
På Seatravel värdesätter vi din säkerhet mycket högt, därför erbjuder vi dig vår trygghetsgaranti, som gör att du kan boka din nästa resa utan några bekymmer. Om din paketresa inte kan slutföras till följd av Corona täcks du av paketreselagen och vårt medlemskap i danska resegarantifonden, vilket säkerställer att du återbetalas priset för paketresan.
Om utrikesdepartementet (UD), 7 dagar före avresa, avråder från resor till din destination och/eller om din resa inte kan genomföras på grund av lokala restriktioner på destinationen, kommer din resa att avbokas och du kommer att få full återbetalning av paketresepriset.
Om du köper en resa från oss är du alltid i säkra händer. Vi är medlem i danska resegarantifonden, som inrättats för att säkra kunder och deras pengar om en resebyrå går i konkurs. Läs mer om hur du omfattas av resegarantifonden här. Dessutom följer vi alltid instruktionerna från Danska Resebyråföreningen och Paketreselagen, vilket innebär att du är säkrad på absolut bästa sätt.
Vi är också stolta över att ha återbetalat alla våra kunder inom 14 dagar efter att deras resa ställdes in. Du kan tryggt boka en resa hos oss, och vi rekommenderar därför att du gör resplaner som vanligt!
|
|
Med vår Trygghetsgaranti får du:
- Full återbetalning av paketresans pris, om din paketresa inte kan genomföras som följd av Corona.
- Gäller oavsett utrikesdepartementets reserekommendationer vid köptillfället.
- Pengarna återbetalas inom 14 dagar efter att din resa har avbokats.
Observera att säkerhetsgarantin endast gäller för köp av paketresor. För att din resa ska kategoriseras som en paketresa måste du förutom hyra av båt köpa minst en av följande tjänster:
- Hotellboende vid av-/hemresa i samband med biltransport.
- Flyg eller hyra av bil.
- Hotellboende på destination på grund av extra dagar före/efter segling.
- Hyra av skeppare i samband med hyra av båt (OBS: gäller inte om skepparen ska betalas kontant på basen).
Ovanstående tjänster MÅSTE kombineras med båthyra och kan även kombineras med varandra. Det är dock viktigt att tjänster beställs och betalas samtidigt för att det ska definieras som en paketresa. Om du däremot inte vill ha någon paketresa kan vi kontrollera vilka flexibla bokningsvillkor som gäller för din drömbåt!
Du är också alltid välkommen att kontakta oss om du inte hittar svar på dina frågor på denna sida. Kontakta oss på (+45) 3916 3344.
COVID-19 och din resa
Vi följer naturligtvis noga situationen med COVID-19, och lägger oss bakom alla rekommendationer från utrikesdepartementet och deras reserekommendationer för de olika destinationer.
Vi rekommenderar också att du följer Folkhälsomyndighetens råd och riktlinjer, som ständigt uppdateras.
Från och med 1 oktober 2021 avråder UD inte längre från icke nödvändiga resor för alla länder med anledning av Coronapandemin. Däremot avråder UD fortfarande till en rad länder och områden av säkerhetsskäl.
Nedan kan du läsa de vanligaste frågorna i samband med Corona och råd om hur då går vidare med din kommande resa hos oss.
- Vilka är kraven för att resa utomlands?
Det är ditt eget ansvar att uppfylla de inresekrav som krävs för resan, och innehav av de dokument som krävs av destinationslandet. EU-länderna har gemensamt skapat webbplatsen Re-open EU, där du alltid kan hitta den senaste aktuella informationen om inresa, vistelse och transit i alla EU-länder. Webbplatsen finns på 24 olika språk och finns även i en appversion för både Google Play och App Store. Du har också möjlighet att läsa mer om de enskilda länderna via de svenska ambassadernas webbplatser.
- Täcker er garanti även om UD avråder från att resa till destinationen vid köptillfället?
Du är fri att köpa en resa till ett land, oavsett UD:s reserekommendationer vid inköpstillfället. Eftersom reserekommendationer ändras kontinuerligt kan vi inte veta hur situationen kommer att se ut vid tidpunkten för avresan och det är inte osannolikt att ett land som för närvarande inte får resa in kan öppna för inresa om några veckor eller månader.
Om utrikesdepartementet avråder från icke nödvändiga resor till destinationen i fråga vid avresan får du full återbetalning av priset på paketresan, även om du köpte resan då UD avrådde från att resa till sagda land.
- När vet jag om resan kan genomföras?
Senast 7 dagar före avgång tar vi ställning till om din resa kan genomföras eller ej. Om du har köpt en paketresa till ett land där utrikesdepartementet plötsligt avråder från alla icke nödvändiga resor, kan du få tillbaka hela paketresans pris. Detta gäller oavsett om myndigheterna i det aktuella landet har valt att öppna landets gränser. Det gäller även om ditt resmål har lokala restriktioner eller karantänkrav för svenskan vid tidpunkten för avresan, vilket gör att du inte kan resa dit.
- Vad händer om delar av paketresan inte kan genomföras?
Om din paketresa, eller en stor del av den, inte kan genomföras har vi rätt att avboka resan. Detta kommer till exempel att vara fallet om utrikesdepartementet avråder från alla icke nödvändiga resor till det land som resan görs till, om transporten till destinationen inte kan genomföras, om avtal med leverantörerna måste ändras eller på annat sätt.
I händelse av att en resa inte kan genomföras kommer vi att meddela dig så snart som möjligt och du har rätt till en återbetalning av det belopp du har betalat för paketresan.
- Vilka försäkringar behöver jag?
Om du köper en resa från oss är du alltid i säkra händer. Det är dock fortfarande viktigt att du köper bra försäkring. Vi rekommenderar att du köper din reseförsäkring och avbeställningsskydd från Gouda, som ger säker täckning, även i samband med Corona. De täcker i allmänhet bättre än vanliga hemförsäkringar och försäkringar genom kreditkortsföretag. Gouda täcker bland annat om du testas positivt för Coronavirus före din avresa och därmed sätts i karantän, eller om du är i karantän under själva resan och inte kan resa hem på planerat datum. Dessutom täcker Gouda semesterersättning om du har varit sjuk på din resa. Läs om Goudas försäkringar och hur de täcker i samband med Corona här.
- Kan jag avboka min resa om jag ändå inte vill resa?
Om du vill avboka en resa till ett land som UD inte avråder från att resa till, eller där det inte finns några lokala begränsningar eller karantänkrav som förhindrar att resan genomförs, gäller våra allmänna resevillkor.
- Kan jag skjuta upp min resa?
Trots den nuvarande situationen rekommenderar vi att restbelopp betalas som vanligt. Betalningsfristen är oförändrad och framgår på din order. Utebliven betalning av restbelopp kommer att betraktas som avtalsbrott. Det innebär att vi kan annullera din beställning och att din handpenning går förlorad. Om du vill avboka din resa själv gäller våra allmänna avbokningsvillkor. Om du däremot betalar restbeloppet har du följt din del av avtalet, vilket ger rätt till full återbetalning av paketresans pris, om din resa skulle annulleras på grund av UD:s reserekommendationer. Det är naturligtvis vår rekommendation att du betalar restbeloppet, eftersom du är säkrad på bästa sätt genom både paketreselagen och Seatravels medlemskap i danska resegarantifonden.
- När får jag återbetalning av paketresan?
På Seatravel har vi varit stolta över att ersätta våra kunder så snart som möjligt då deras paketresa har ställts in på grund av Corona. Alla kunder har fått tillbaka sina pengar inom 14 dagar efter resan skulle ha genomförts.
Produkter som är förbrukade eller påbörjade som t.ex. premie för avbeställningsförsäkring eller reseförsäkring kan inte återbetalas.
Samma gäller tjänster köpta i samband med resan, men inte genom resebyrån, som t.ex. parkering på flygplats, bilhyra, tågbiljetter, entréer, utflykter m.m.
- Kan jag få ett tillgodobevis eller boka om till en annan resa?
Om du hellre vill boka om din paketresa till ett nytt datum eller destination kan vi undersöka möjligheterna för dig. Detta kräver dock att vi undersöker möjligheterna hos våra partners/leverantörer, varför en ombokning inte kan garanteras. Men vi gör alltid vårt bästa för att hjälpa dig.
Om din resa inte kan slutföras som ett resultat av Corona är det också alltid ett alternativ att få ett tillgodobevis på paketresans pris, så att du kan använda den på en ny resa i framtiden. Tillgodobevis täcks också av resegarantifonden.
OBS! Om det sker några ändringar i din resa kommer du alltid att informeras!
Du är också alltid välkommen att kontakta oss om du inte hittar svar på dina frågor på denna sida. Kontakta oss på (+45) 8615 3599.