Tack till Finn Andersen som har skrivit nedanstående reseberättelse om sin segelbåtstur i farvattnet omkring Dubrovnik. Läs också del 1 av hans reseberättelse, här får du fler av Finns bra tips till nya seglare i Kroatien.

Vi är tre segelpar från Isefjorden som de senaste 5 åren har varit på segelsemester i Kroatien. Senast (september 2017) åkte vi till Dubrovnik.

Seglatsområdet sträcker sig från Korcula i syd till Skradin och Zadar i nord. Mot öst avgränsas det av fastlandet och mot väst av de yttersta öarna i skärgården.

Om man vill utvidga seglatsområdet mot syd rekommenderar vi att ni hittar en båt i Dubrovnik eller en båt i Pula för att segla mot nord.

Skärgården ytterst ut mot väst från Biograd är en del av Kornati Nationalpark, och här ska ni komma ihåg att betala för tillåtelse att lägga ankare. Du kan betala på charterkontoret i hamnen. Glömmer ni det, kan det bli dyra böter som ska betalas!

En huvudregel i det här området är att, där det är vatten kan man segla – trots att det inte är vad man förknippar med en skärgård i Skandinavien.

Väder

I högsäsong dvs i juli och augusti blåser det typiskt 0-3 sekundmeter dygnet runt. Himlen är blå, 25-30 graders värme och en vattentemperatur på långt över 20 grader. Det är underbart på havet men våldsamt varmt i hamnarna. Man lär sig snabbt att komma iväg på morgonen och att först hitta en hamn allra sist på eftermiddagen, om man inte väljer att ligga för svaj i sin egna lilla bukt. De svaga vindarna betyder också att det blir mycket motorseglats.

I början av september när vi seglar kan också bjuda på många varma och lugna dagar men typiskt har temperaturen fallit några grader och det kan vara dagar när det blåser 5-7 sekundmeter. Vi har också upplevt regn och blåst på 10-12 sekundmeter, men då vattnet och luften fortfarande är varmt är det fortfarande seglats i shorts och t-shirt som gäller. De flesta seglar ändå stora båtar på 42-45 fot så de klarar vind och vågor bra.

Segelsemester

Som ny seglare i Kroatien, som kanske också är den första turen, där ni har samlat en större besättning av familj eller vänner, det gör ofta att besättningen har helt olika nivåer av seglarerfarenhet och olika förväntningar inför semestern.  Det kan skapa bakslag på en båt, där man lever så tätt inpå varandra och hela tiden ska ta samlade beslut om allt från mat till båtordningen till segelplanen. Så ta ett snack om era förväntningar innan ni åker hemifrån. Vår erfarenhet är att det här är en bra ide!

Här är vår modell:

Vi var från första seglatsen överens om att det skulle vara en slappa-bada-sola-mysig-god mat – kall öl- segeltur och mindre en seglar-segeltur med många loggade sjömil.

Vi avtalade också att killarna fördelade dagen emellan sig, där de som kaptener hade sista ordet angående segel eller motor, lunch och badstopp, ankring, hamnmanöver med mera.

Tjejerna intager fördäcket med böcker, filtar och solkräm och de kan ”overrule” kaptenen och kräva när som helst att genuaen halas in om den skymmer solen.

Vi valde också att ha en mer avslappnad båtordning än vi övat på hemma. Men på de stora charterbåtarna finns det också gott om plats till att torka kläder, personlig utrustning och även att ha fendrarna på däck!

Vi hitta under vägen en naturlig fördelning av matlagning och rengöring, där alla hjälpte till.

Och precis kl. 11.00 varje dag blir G&T (Gin & Tonic) serverat på fördäcket och uppsamlingstanken blir tömd.

Det enda vi har valt att ta med hemifrån är rågbröd och lakrits och naturligtvis gin som vi köpte på flygplatsen. Köp med er rikligt med tonicvatten innan ni seglar ut då det kan vara svårt att hitta på de små marknaderna man stöter på under vägen.

Vår seglatsplan den här gången

Split-området bjuder in till många veckors semesterupplevelser.  Vi har seglat i området 4 veckor sammanlagt och vi har fortfarande lust att komma tillbaka för att hitta nya platser samt att återbesöka gamla destinationer. Det bra vädret och den vackra naturen har också varit en anledning som gör att vi har lust att återvända!

 

Vi ger här två förslag till en veckas seglats där de valda hamnarna/övernattningarna naturligtvis kan ändras till en trevlig bukt för eget ankare.

I högsäsong är det trängsel i de populära hamnarna och restaurangbukterna och kommer man i slutet på dagen är kajplatser och bojar upptagna. Alternativet är eget ankare eller att ankomma tidigt, vilket dock kommer med risken att man blir stekt i värmen.

Men,men, men – på vår första resa åkte vi med en lös resplan, seglade ut i det blå och hade en fantastisk segelsemester. Så glöm inte spontaniteten. Området bjuder in till upptäcktsfärder och att hitta sina egna listiga platser och bildsköna ankarbukter.

1.

Lördag: Split-ankerplads ved Blue Lagoon (ön Drvenik Veli)
Söndag: Primosten
Mandag: Skradin
Tisdag: Nationalparken Krka/Skradin
Onsdag: Bugten Prvic (ön Prvic)
Torsdag: Rogosnica
Fredag: Split

 

2.

Lördag: Split-Milna
Söndag: Byen Vis (ön Vis)
Mandag: Blå Lagune (ön Besivo), ankerplads på østsiden af Vis
Tisdag: Hvar (ön Hvar)
Onsdag: Stari Grad (ön Hvar)
Torsdag: Bol (ön Brac), Pucisca (ön Brac)
Fredag: Split 

Du är välkommen att kontakta oss och höra mer om våra erfarenheter från både Split och Dubrovnik. I 2018 seglar vi återigen från Split och den här gången i en Bavaria 46.

Finn Andersen
Mobil: +45 29296329
Mail: finn.vagn@gmail.com