Segelbåtssemester Segelbåt
Kanalbåtssemester Kanalbåt
Sök efter segelbåt
Följ med på segeläventyr i de vackra kroatiska omgivningarna.
Finn Andersen, som tidigare har delat sina segelerfarenheter med oss är nu tillbaka med ännu fler goda råd och tips till segelsemester i Kroatien. Läs bland annat om hans favorittidpunkt att resa och hans råd om att förena förväntningar i förbindelse med planeringen av din semester.
Jorden består av 70% vatten så att det kan vara svårt att hitta en destination som uppfyller alla dina önskemål när du vill iväg på en fantastisk segelsemester. Därför har vi valt ut några destinationer som bildar ramen för en sann seglingsäventyr och kan vara något för dig.
En segelsemester vid Lefkas, en av de sju Joniska öarna, erbjuder karibiska stränder med turkost hav, vita sandstränder, fascinerande historia och optimala seglingsförhållanden. Joniska öarna är några av de mest kända öarna i Grekland och är rikt på berg och skogar, vackra stränder, pittoreska städer och avskilda vikar.
Nu kan du starta din segelsemester på den dag du önskar - tisdag, onsdag eller hur är fredag? Det kan vara flyget var billigare på en annan veckodag än lördag. Det är möjligt för segelsemester i Kroatien och Turkiet.
Få fyra enkla tips till att ta hand om din favoritdestionation så att du vill komma tillbaka till den, om och om igen.
En segelsemester vid Lefkas, en av de sju Joniska öarna, erbjuder karibiska stränder med turkost hav, vita sandstränder, fascinerande historia och optimala seglingsförhållanden. Joniska öarna är några av de mest kända öarna i Grekland och är rikt på berg och skogar, vackra stränder, pittoreska städer och avskilda vikar.
När du reser till länder utanför EU, t.ex. Turkiet, bör du vara medveten om att du inte omfattas av det allmänna sjukförsäkringssystemet. Hemresa är aldrig täckt av staten. Båtens försäkring täcker inte avsiktlig skada eller vårdslöshet, liksom personerna ombord, personlig egendom och ansvar inte täcks av försäkringen. Seatravel erbjuder därför en separat semester-/reseförsäkring samt avbeställningsskydd som täcker sjukdom före semesterns start.
För en segelsemester måste skepparen ha minst Förarbevis för fritidsbåt och seglingserfarenhet. I god tid före avresa laddar du upp en kopia av segelcertifikatet, ifyllda formulär, besättningslista och kopia av pass för skeppare till oss. Vi skickar dem sedan till basen, som förbereder ett speciellt certifikat för dig, den hyrda båten och veckan. Att skicka in papperna i god tid minskar risken för onödig väntetid i samband med "pappersarbetet". För segelsemestrar i Kroatien måste minst 1 person ombord också ha VHF-certifikat eller det nya SRC-certifikatet. Om du inte har de nödvändiga seglingsdokumenten eller erfarenheterna eller känner dig lite osäker på en resa i främmande vatten, kan du hyra en skeppare som seglar åt dig.
Den angivna depositionen/garantibeloppet deponeras med VISA/Euro-/Mastercard eller kontant. Se till att utgiftsgränsen på ditt kort är tillräckligt hög för att depositionen kan spärras. På flera kreditkort finns det av säkerhetsskäl en maximal utgiftsgräns på 2-3 000 EUR. Denna gräns når du snabbt när du spärrar depositionen för självrisken på båten. Ta med fler kreditkort, och se till att ni har pengar till semestern innan ni lämnar hemmet.
Beloppet återbetalas efter skadefri återlämning av båten i rengjort skick och vid överenskommen tid och plats. Det kan ta upp till tre eller fyra veckor innan depositionen hävs på ditt kreditkort. Detta beror på transaktionstiden mellan båtuthyrning, kreditkortsföretag och din bank.
Alternativt kan du hos vissa charterbolag teckna en icke återbetalningsbar riskförsäkring. Båtens försäkring täcker inte avsiktlig skada eller vårdslöshet. För båda försäkringarna omfattas inte personerna ombord, personlig egendom och ansvar.
Innan man åker hemifrån kan man även beställa en extern charterförsäkring från Pantaenius försäkring. Denna försäkring måste beställas online och täcker vid olyckor på semester. Försäkringen kallar Pantaenius "Bond Insurance Plus" och finns längst ner på sidan – vi kan inte hjälpa till att teckna den. Det är en extern försäkring, så nere på basen spärrar du självrisken som vanligt. Om olyckan är framme har du tagit ut en försäkring hos Pantaenius, som täcker eventuella skador. Denna försäkring beställs på denna länk: Pantaenius självriskförsäkring
Packa lätt och sportigt – gärna i mjuka väskor. Även om båtarna är rymliga och väl inredda är det svårt att stuva undan resväskor i en båt.
Bra att ta med
Kläder & Utrustning
Simfötter och snorkel ger stora möjligheter att utforska livet under ytan. Kom ihåg en T-shirt. Ryggen blir lätt bränd efter många timmars snorkling.
Det bästa och billigaste sättet att komma från flygplatsen till basen är genom att gå in på flygplatsens webbplats och boka transferalternativ där. Du kan hitta basadressen genom att trycka på länken i ett av de e-postmeddelanden du har fått från oss.
Vid ankomsten vänder ni er till baskontoret, där de sista papperen kommer att överlämnas och undertecknas. Vid ankomsten ges en bra och grundlig instruktion i båtens användning m.m. av baspersonalen på god engelska. Låt skepparen och styrmannen delta i denna instruktion – mycket information ges och två personer hör och uppfattar mer än en person – och alltför många människor kan orsaka förvirring.
Instruktionen är en viktig del av segelsemestern, eftersom inte bara båtens inredning och funktion visas och testas. Fråga baspersonalen om det är något du är osäker på. Det är mycket lättare att få instruktionen på plats innan du lämnar basen. Du kanske också vill fråga instruktörerna om alla deras tips och råd för ankring, mysiga platser att besöka, bad- och snorklingsplatser och mycket mer. Gå själv igenom båten – det är lättare att åtgärda eventuella fel och brister innan ni lämnar basen.
Ankomst efter basens stängningstid
Om du anländer efter basens stängningstid, informera i god tid. Ange flygnummer och ankomsttid på besättningslistan. Baspersonalen kan lägga en nyckel på båten så att ni kan gå ombord för natten. Genomgång av båten kommer att ske morgon därpå, när basen öppnas. Observera dock att de flesta baser är stängda på söndagar, men om de vet att ni inte kommer först efter stängningstid på lördag kväll, kommer en person till er på söndag morgon.
Ofta är det möjligt att köpa till tidigt övertagande, till exempel kl. 13-14:00. Gäster som har köpt detta kommer att prioriteras - och det innebär också att de som inte har köpt tidigt övertagande inte kan förvänta sig att få båten tidigare än vanligt. Hos företag som inte erbjuder tidigt övertagande som tillval kan du eventuellt kontakta dem per telefon på övertagelsedagen, runt kl. 11:00 -11:30 (telefonnummer finns på länken till: "Om utgångshamnen" i din orderbekräftelse). Vid denna tidpunkt har de fått en översikt över när båten kan förväntas vara redo för överlämning. Varken Seatravel eller charterbolaget kan säga något om möjligheten att ta över båten innan denna tid, eftersom båten först måste överlämnas av dem som hyrt båten veckan innan.
Baspersonalen kan hänvisa till närmaste stormarknad/matbutik. De vet allt om var du lättast kan handla. Alternativt kan du skriva in basens adress på Google Maps och se vilka alternativ som finns i närheten.
Vi rekommenderar alla att bunkra ordentligt till resan. Det är enkelt att handla – du behöver något från alla hyllor, eftersom båten är helt tom.
I Kroatien kan proviant beställas i förväg via Jam Yachtsupply.
I Grekland kan proviant beställas i förväg via Yachtness.
Dricksvatten
Köp mycket dricksvatten och drick inte vattnet i båtens kranar. Vår erfarenhet är att du dricker ca 1½-2 liter/person/dag.
På båten ingår sängkläder, handdukar och kökshanddukar i priset eller i komfortpaketet (kom ihåg att kontrollera att det finns tillräckligt för alla). Hos vissa företag får du betala separat för sängkläder och handdukar. Kontrollera din beställning eller fråga oss om det skulle vara oklart.
Flytvästar
Flytvästar finns ombord. Det rekommenderas dock att du innan avresa kontrollerar att det finns västar som passar alla ombord. Baspersonalen har även andra storlekar. För små barn rekommenderar vi att du tar med egen väst. Du kommer ofta att upptäcka att flytvästarna är av den stora och klumpiga sorten som vi känner från färjor - se bild nedan. Denna typ används eftersom det finns strängare krav på flytvästar i hyrbåtar. De lättare simvästarna är inte godkända som flytvästar. Om du vill ta med egen simväst ombord på båten är du välkommen att göra det.
Sjökort
Det finns bra och detaljerade sjökort ombord – kontrollera att alla kartor finns för önskat seglingsområde. Det finns åtminstone GPS i alla båtar, och i de flesta fall finns det också plotter. Plottern kan dock sitta nere i kajutan.
Sjömärken
Det finns som regel mycket färre sjömärken i södra vatten än vi är vana vid. Det är inte för att de är slarviga, utan för att det oftast är mycket lättare att segla här. Som regel kan du segla där det finns vatten, och baschefen brukar, av bitter erfarenhet, vara noga med att peka ut skär och öar som du skall vara extra uppmärksam med. När du seglar i Karibien bör du vara medveten om att här använder du ofta IALA-system B, där du har röda bojar på styrbord när du är inkommande. Deras regel att komma ihåg kallas "Red Right Returning". Dvs. du håller den röda bojen till höger när du återvänder till hamnen
Nattsegling
Är EJ tillåtet i charterbåtar. Du måste vara i hamn eller ha kastat ankaret innan det blir mörkt.
Om problem uppstår under er segelsemester får du ett kontaktnummer till basen, som du måste använda innan du själv börjar reparera något eller liknande. Personalen gör vad de kan för att hjälpa, antingen via telefon eller så kommer de till dig. Om du hittar fel måste du omedelbart meddela basen – det är ingen mening med att "spara" det till återlämnandet av båten, för då har personalen inte haft möjlighet att åtgärda bristerna och eventuella klagomål kommer att avvisas på grund av att företaget inte har kunnat åtgärda felet.
Till skillnad från i Sverige lägger man till med aktern mot kajen: du låter ankaret gå på lämpligt avstånd till kajen och backar in. På andra håll skall man dra upp en förtöjningslina ur vattnet och förtöja, även här med aktern mot kajen. Det krävs lite övning, men när du har provat några gånger är det inga problem. Om båten är utrustad med bogpropeller, var försiktig så att den lösa förtöjningslinan inte hamnar i bogpropellern. Dra eventuellt åt linan till gummibåten, så att den inte hamnar i propellern.
Titta på denna video om förtöjning i Medelhavet - både med och utan förtöjningslina.
Medelhavet: Hamnanlöp
Båtarna har en landgångsplanka ombord som underlättar landgången. Det är en dålig idé att ligga långskepps vid kajen – man ligger alldeles for svajigt. Tips: Sänk ner badstegen innan ni förtöjer – det gör det mycket lättare att komma upp om du har oturen att hamna i vattnet i hamnen.
Det kan finnas fasta förtöjningslinor - så släpp inte ditt eget ankare. Läs om det i waterpilot. En skylt med ett uppochnedvänt ankare på kajen anger att du inte får släppa ankare här. Det kan t.ex. finnas kablar på botten. Var försiktig så att du inte får förtöjningslinan i bogpropellern (kölbåtar) eller i en av akterpropellrarna på katamaraner, där propellrarna inte sitter så djupt.
I Karibien lägger man i dagsläget alltid till vid en utlagd boj. Du kan gå ganska nära kusten - men var uppmärksam på korallerna. Många korallrev med sitt fantastiska djur- och fiskliv har förstörts av seglare med en släpande ankarkedja! Använd bojar där det är möjligt. På många platser finns det utlagda förtöjningsbojar, s.k. ”Night Time Moorings” eller "Moore Secure", det kostar att ligga vid dessa bojar. På några platser finns det s.k. "Day Time Moorings"-bojar i olika färger, som bara kan användas under dagtid vid förankring/dykning i skyddade korallområden. På Brittiska Jungfruöarna får du ett ”Day Time Mooring Permit” - betalt i förväg i båtuthyrningen.
I Grekland betalas knappt några hamnpengar – max 5 EUR för en vecka – men å andra sidan finns det inga faciliteter heller. Man lägger till vid kajen, oftast vid en taverna eller med lokala fiskare, privata yachter och/eller mindre färjor som kör mellan öarna.
I Kroatien finns det ca. 18 mycket moderna ACI - marinor med massor av goda faciliteter och riktigt bra service - till exempel möter en gummibåt från marinan dig ofta när du närmar dig, och de hjälper dig att hitta en plats och förtöjning - dessutom ordnar de papperna i hamnmästaren. Det är relativt dyrt i dessa småbåtshamnar. Om det finns många båtar, eller ni inte vill betala de dyra hamnpengarna – är det oftast möjligt att använda en förtöjningsboj en bit från kajen. Detta är ett mycket billigare, men inte gratis, alternativ. För de andra platserna i Medelhavet är hamnavgifterna också något dyrare än hemma – men servicenivån i småbåtshamnarna är i allmänhet hög.
I Karibien ligger man som regel vid förtöjningsbojar eller ditt eget ankare - en Day Time-boj är gratis och en Night Time Mooring kostar vanligtvis cirka $30.
Kroatien: I Kroatien kan det också vara fördelaktigt att boka en plats i en hamn i förväg. Detta kan bland annat göras på Porthop eller My Sea. Här kan du också se nivån på hamnpengarna.
Grekland: Först till kvarn.
Mallorca: Till de offentliga hamnarna (Ports IB). Annars först till kvarn.
Italien: Här är det praxis att anropa på VHF så snart du är inom räckhåll för hamnkontoret och reserverar plats.
Karibien: En nattidsförtöjning kostar vanligtvis cirka $30, och kan inte bokas i förväg.
Det finns 12V "cigarettstick" på båtarna för laddning av videokamera och mobiltelefon. Ta med egen adapterkontakt. Det är en bra idé att ta med en omformare/inverter som konverterar 12V till 220V, så att du alltid kan ladda surfplattor, kamera, mobiltelefon, etc.
Vi rekommenderar att du lägger en ispåse i botten av kylboxen samt kör med motorn minst några timmar dagligen, för laddning av batterier. Stäng vid behov av kylen på natten. Det finns mycket annat ombord som kräver ström. Tips: Placera gallret från ugnen längst ner i kylboxen, ovanpå ispåsen, så att maten inte blir våt.
Många avfallsbehållare har installerats vid kajen i alla hamnar. Tips: Avfall kan samlas i svarta sopsäckar och förvaras i ankarbrunnen.
Kasta aldrig papper i toaletten utan samla det i stället i en plastpåse bredvid toaletten. De flesta båtar är utrustade med holdingtank. Om tanken inte är tom när du tar över båten, se till att öppna ventilen som en av de första sakerna när du har kommit ut ur hamnen. Det är en riktigt dålig start på semestern om du behöver börja med stopp i toaletten. Kom ihåg att tömma holdingtanken innan du lämnar tillbaka båten.
Formellt gäller även reglerna för tömning av avloppstankar i Medelhavet, men praxis är annorlunda. Det är nästan omöjligt att komma tillräckligt långt från land så att du kan följa reglerna. På många båtar är det därför normalt att charterbolaget har låst ventilen i öppet läge för holdingtanken. Detta görs eftersom avloppstankar och slangar i moderna båtar inte är gjorda av 100% lukttätt material. Detta gör att en dålig lukt uppkommer på toaletter när båten blir 3-5 år gammal. Denna process kan fördröjas om tanken inte fylls hela tiden. Därför är det helt avsiktligt att charterbolagen gör denna modifikation på båtarna.
När en båt blir 2-4 år händer det ofta att mätare för diesel, vatten och holdingtank inte längre fungerar. Var försiktig så att du inte kör dieseltanken tom även om mätaren visar full tank. Använd sunt förnuft i kombination med vetskapen att olika tankmätare inte fungerar särskilt länge.
I hamnarna ligger de flesta båtar med aktern mot kaj. Det kan vara lite ovant med denna "baklänges"-parkering. Det är en bra idé att göra ett backtest som en av de första sakerna du gör efter att ha lämnat bashamnen. Segla framåt i 4-5 knop. Sätt båten i neutralläge. Se till att båten styr rakt. Håll i rodret och sätt motorn i back. Med stor sannolikhet "drar" båten åt ena sidan. Notera vilken sida båten naturligt drar åt och använd det när du väljer vilken väg du vill svänga runt när du behöver "parkera bakåt". Som med all segling är det en fördel att båten arbetar med dig, och inte mot dig i manövrarna.
Om du har jollen i släp, dra in den helt intill aktern, särskilt om det är oväder. Se till att den inte ligger vid de heta avgaserna.
Hemma i Norden seglar man aldrig med öppna takfönster. När du kommer ner i värmen är det frestande att öppna luckorna under resan för att få lite svalare luft ner i kabinen. Var försiktig så att inte genuaskoten rycker av skylights när du t.ex. stagvänder.
Om duschen på akterdäcket inte fungerar beror det oftast på att slangen är snodd. Det finns en lucka i akterskottet i den sida där duschen sitter, där kan slangen rätas ut.
Se efter i vilken riktning de andra båtarna har kastat sitt ankare och kasta det så att det inte korsar. Låt det gå i god tid, det finns gott om kedja. När du lämnar platsen, segla ut (dra dig inte ut med ankarspelet) till ankaret och dra det rakt upp, så är det störst chans att inte dra upp ett främmande ankare. Om olyckan är framme, slå ett rep runt den andra kedjan innan du slakar ditt eget ankare och frigör det. Tips: Fäst en plastdunk med en egen lina på ankaret så att du kan rycka det "bakåt" om ankaret fastnar i klipporna eller i ett annat ankare. Om du ligger för svaj kan det också säkerställa att ankaret sitter bra om du skickar ut en badare som lyfter i linan, samtidigt som du backar lite med motorn.
På många ställen finns utlagda bojar som du kan övernatta på. Var uppmärksam på att det antagligen kostar. Tips: När du väljer att förtöja vid en utlagd boj är det mycket svårt att nå ner och binda en förtöjning ordentligt från fören. Det är mycket lättare att knyta förtöjningen medan du sitter på badplattformen. Sen backar du och gör fast förtöjningen i fören.
Båten skall vara tömd och återlämnad vid överenskommen tid. Basen ta ut en avgift för varje timmes försenad retur. Båten återlämnas i fint och rengjort skick. Sängkläder avlägsnas och avfall bäres i land, även om det har betalats för obligatorisk slutstädning. Kom ihåg att tömma kylskåp och frysbox.
Båten fås med fulla dieseltankar och måste återlämnas fulltankad, om inte annat överenskommits.
Se till att vattentankarna fylls upp innan du lämnar bashamnen. Spara på vattnet – bland annat genom att inte diska under rinnande vatten. Fyll på i god tid där det är möjligt. Om tanken blir helt tom kommer pumpmotorn att gå kontinuerligt och därmed överhettas – stäng av den elektriska vattenpumpen om detta sker. Det finns varmvatten efter att motorn har varit i gång i minst 30 minuter. Efter dusch i toalettrummet pumpas golvvattnet ut genom att aktivera pumpknappen på väggen, om det inte görs automatiskt.
– Gäller även vid mellanlandningar för segling i Karibien, Tahiti, Tonga, etc.
Informationsskyldigheter till/via USA:
Från och med den 12 januari 2009 ställs det strängare krav för resenärer till USA enligt Visa Waiver-programmet. Senast 72 timmar före avgång ska ett antal uppgifter lämnas via hemsidan: https://esta.cbp.dhs.gov.
Det bör påpekas att inlämnandet av sådan information, och dess korrekthet, endast åligger resenären. Avsaknaden eller ofullständigt inlämnade uppgifter kan leda till betydande konsekvenser för resenären. Seatravel har inget ansvar för (korrekt) inlämnande av ovanstående information, varför Seatravel inte kan mötas med några krav som härrör från detta, på grund av brist på eller ofullständig information. Frågor som rör inlämnande av information hänvisas till den amerikanska ambassaden i Sverige – för mer information om detta https://se.usembassy.gov/.
Från och med den 31 oktober 2009 är alla passagerare skyldiga att lämna in följande personuppgifter oberoende av sin resebyrå eller flygbolag för att kunna resa till/via USA (registrering av APIS - Advanced Passenger Information System): *Namn som det står i passet som ska användas för inresa till USA. *Födelsedatum, som det står i passet. *Kön, som det står i passet. *Passnummer och utgångsdatum samt vilket land som utfärdade passet. Det bör betonas att det finns ett strängare säkerhetsförfarande för bagage vid inresa och mellanlandning i USA.
På den första ankomstflygplatsen i USA måste du vanligtvis ta ditt eget bagage från bagagebandet och sedan lämna det vid tullexpeditionen, som ordnar den fortsatta transporten. Många flygbolag uppger felaktigt vid incheckningen att bagaget kontrolleras hela vägen och att du först måste hämta ditt bagage på slutdestinationen.
Välj din destination nedan