Seatravel erbjuder prisgaranti på uthyrning av segelbåtar i hela världen och erbjuder endast väl underhållna båtar. Vi samarbetar bara med kompetenta, pålitliga partners. Skulle du vilja ha en skeppare ombord som är bekant med den lokala miljön klarar vi också det!

Använd sökmotorn till vänster för att se priser, eller låt oss hitta den bästa båten.

Vi hyr ut segelbåtar i hela världen, så om du vill segla i Grekland, Kroatien eller mer exotiska destinationer som Karibien, Stilla havet eller Thailand, kan du säkert hyra en båt som passar din grupp. Oavsett om ni är ett par, en familj på 4-5 personer eller grupper på 12 eller mer klarar vi det; vi har segelbåtar på 30-60 fot med 2-6 hytter. Vi hyr båtar i alla prisklasser, från helt nya segelbåtar till äldre ekonomibåtar.

Segelsemester är inte bara för människor som kan segla, vi kan också ordna att du får din egen skeppare med din segelbåt, som förutom att segla båten också är välbekant med området. 

Vi är skandinavisk agent för The Moorings, Sunsail, KAVAS, Kiriacoulis, Navigare Yachting, Dream Yacht Charter, Sun Charter och NCP.

Kroatien

Kroatien

Hyr segelbåt eller katamaran och upplev det vackra Kroatien på en segelsemester Mer än 1200 vackra öar skjuter upp från Adriatiska havet utanför Kroatiens dalmatiska kust och gör området till ett av de mest fantastiska för seglingssemester i Europa. Kroatiens slingrande kust och dess öar skapades av en dramatisk höjning av havsnivån för 13000 år sedan. Området är rikt på fascinerande natur, skyddade vikar och vackra förankringsplatser. Du kan hyra segelbåt eller katamaran och bege dig ut på seglingssemester i tre olika områden i Kroatien: Norra Pula (Zadar och Šibenik), uppdelade i centrala Kroatien och Dubrovnik i söder. Alla är belägna vid det Adriatiska havet. I centrala Dalmatien hittar du Split – staden är en utmärkt utgångspunkt för en segelsemester i områdets berömda skärgård, med öar som Hvar, Brac och Vis. Den romerska kejsaren Diocletianus byggde ett palats här eftersom öarna i detta område skyddas av det azurblå havet på ena sidan och de höga majestätiska bergen på landsidan.Dubrovnik, i Dalmatiens sydligaste region, är en gammal fästning och kallas ibland för det Adriatiska havets pärla. Den engelske författaren George Bernard Shaw sa en gång: "Den som söker paradiset på jorden ska komma till Dubrovnik och finna det." Stadens klimat är typiskt för Medelhavet med varma, torra somrar och kalla, fuktiga vintrar. Besökande seglare kan hitta dungar av citron, apelsin och mandarinträd bredvid palmer och agave, och du kan också promenera genom renässansparker, blomsterträdgårdar och medeltida stenpalats. Farvattnet omkring ön inkluderar en mängd öar, inklusive Korcula, där den berömda upptäcktsresanden Marco Polo sägs ha fötts. Zadar i norra Dalmatien är en historiskt viktig region med stora naturrikedomar och vackra landskap. De levande färgerna är ofta det som besökarna först upptäcker. Det färgrika blå havet står i kontrast till den djupa gröna färgen på tallar och olivlundar som sträcker sig ner till kusten. Zadar är 3000 år gammal och är särskilt känd för sina romanska kyrkor. Här i staden hittar du den minsta katedralen i hela världen. Kyrkan sägs endast vara 36 steg bred. Vad som krävs för att segla i KroatienSkepparexamen: Kroatien är det landet i världen som har strängast krav angående vilka seglarcertifikat man ska ha för att kunna hyra en båt. Du ska som minimum ha ett intyg i segling och SRC/VHF-certifikat (radiocertifikat) för att kunna hyra båt i Kroatien. Om du inte har ett SRC/VHF-certifikat, har vi möjlighet med enskilda partner att göra ett undantag från detta krav, men du får ett mycket bättre urval av segelbåtar till ett bättre pris om du har ett VHF-certifikat. Läs mera om de olika områdena i menyn till vänster. Låt oss hitta en segelbåt för din segelsemester - klicka här eller använd hemsidans sökmotor.
Läs mer

Karibien

Karibien

Drömsemester i Karibien - Hyr segelbåt eller katamaran och få en upplevelse för livet En segelsemester i Karibien gör det möjligt att blanda storslagna och vackra naturupplevelser med intryck av en spännande och annorlunda kultur, roliga attraktioner på land och mycket mer – en värld av olika upplevelser som uppfyller dina förväntningar är aldrig långt borta i Karibien. Kristallklart vatten, pittoreska stränder, natursköna förankringar och välutrustade hamnar gör Karibien till en perfekt segeldestination för svenska segelresenärer. Den stabila vinden, line-of-sight navigering och många säkra förankringar och båtplatser gör detta till en sjömans drömsemester. Rik på myter och legender om pirater och gömda skatter, förevigat av författare som Robert Louis Stevenson, erbjuder Karibien några av de bästa seglatserna i hela världen. Det lugna turkosblå vattnet rullar in i skrovet medan jättestim av tropiska fiskar simmar bredvid båten, strax under ytan. Överallt kan man se vita sandstränder, omgiven av höga palmer och mysiga strandbarer. Andra öar förblir obebodda och väntar bara på att utforskas. Seatravel har mångårig erfarenhet av att organisera seglingssemestrar med segelbåt eller katamaran i Karibien och vi är redo att hjälpa dig att hyra den perfekta båten, precis som vi också kan hjälpa dig att hitta den bästa flygrutten och hotellrum. Du kan hyra en segelbåt från en av våra moderna baser på Brittiska Jungfruöarna (Tortola), St. Martin och Antigua, St. Lucia och Martinique och St. Vincent och Grenada.
Läs mer

Grekland

Grekland

Hyr segelbåt eller katamaran i vackra Grekland och upptäck en perfekt segelsemester Välkommen till Grekland och den vackra grekiska skärgården. En symbios av hav och segling genom århundradena. Från Kykladerna, där vinden snabbt ändrar riktning och styrka till glädje för de seglare som vill ha utmaningar, till den Saroniska bukten och de Joniska öarna, där stabila och lugna vindförhållanden vanligtvis ger en enklare och mer avslappnad segling. Överallt hittar du platser med otrolig skönhet, hundratals öar, tusentals mil av vackra sandstränder, traditionella hamnstäder samt pittoreska små fiskelägen som bara kan upptäckas genom segelbåt eller katamaran. Alla städer erbjuder något unikt och helt annorlunda och möjligheterna för segling är oändliga och som gjorda för alla typer av upplevelser.Inbäddat i hjärtat av Medelhavet och med grekiska byar med vita hus ställda mot turkosblått vatten som glittrar under den evigt blå himlen, kommer du upptäcka hur bra en segelsemester kan vara, och med våra många baser i Grekland kan Seatravel leverera en oförglömlig semester fylld med perfekt segling, skönhet, kultur och historia.I Grekland kan du hyra en segelbåt i 4 härliga områden: Aten & Saroniska bukten, Korfu, Lefkas och Joniska havet, Sporaderna och Kykladerna.Du kan segla båten själv eller få en skeppare med lokalkännedom med ombord. Läs mer om områdena genom att klicka på menyn, och kom ihåg att du är alltid välkommen att ringa eller skicka ett mail om du har frågor.
Läs mer

Thailand

Thailand

Segelsemester i Thailand Hyr segelbåt eller katamaran i Thailand och upplev detta tropiska paradis från vattnet En segelsemester vid Phuket sker i en vacker och exotisk del av världen, med hisnande landskap och avkopplande segling. Avskilda vikar, omgivna av majestätiska kalkstensklippor och orörda vita sandstränder så långt ögat kan se och lite utanför kusten finns en mängd levande korallrev som är som en dröm att snorkla vid. Det är möjligt att segla båten själv, eller få en skeppare med lokalkännedom ombord. Flygförbindelser till Phuket är billiga och baserna ligger några kilometer från flygplatsen. Segling vid Phuket Vattnet utanför Phukets östkust skyddas av Andamansjön, vilket garanterar en formidabel och säker segling året runt. På grund av monsunerna finns det våt- och torrperioder som påverkar vädret och vindriktningen. På Thailands västkust börjar den nordöstra monsunen i november och den leder lätt till måttliga vindar på mellan 5-10 m/s, svalare temperaturer och torrare förhållanden. I maj börjar sydväst-monsunen: sydvästliga vindar kommer gradvis öka till mer än 10 m/s när regnperioden når sin topp (september/oktober). Under de återstående månaderna av regnperioden regnar det bara några timmar på eftermiddagen. Dagstemperaturen ligger runt 32°C från juli till februari och 16°C på natten. Från mars till juni är det varmare. Tidvattenskillnaden kan vara mer än 2,5 meter, vilket skapar starka tidvattenströmmar i smalare kanaler. Navigation är ofta enkel och kan göras med blotta ögat men det är viktigt att hålla ett vakande öga på sjökortet och GPS på grund av alla korallrev. En segelsemester i Phuket passar seglare med grundläggande färdigheter i kustsjöfart. Höjdpunkter Marinparker fungerar som naturreservat för att skydda tropiska fåglar och överflödet av marint liv, och att få upptäcka dessa farvatten är en resa in i ett oförstört paradis. Det är också en viktig del av en segelsemester att kunna njuta av den lokala kulturen och maten, och att kasta sig in i de blå vågorna och snorkla eller dyka. Om du är intresserad av ett livligt nattliv, så finns det också goda möjligheter för detta i Phuket.
Läs mer

Leopard 44 Premier - 4cab - Sunsail

Leopard 44 Premier - 4cab - Sunsail

Läs mer

Leopard 3900 Exclusive - 3cab - Moorings

Leopard 3900 Exclusive - 3cab - Moorings

Läs mer

Beneteau 54.5 Club - 5cab - Moorings

Beneteau 54.5 Club - 5cab - Moorings

Läs mer

Sun Odyssey 379 - KOS 379 - Kavas Yachting

Sun Odyssey 379 - KOS 379 - Kavas Yachting

Läs mer

Nedan hittar du praktiska råd och allmän info om segelsemester

Vilka seglarbevis måste man ha?

För en segelsemester måste skeppare ha minst förarbevis för segelbåt och seglingserfarenhet. I god tid innan segelsemestern laddar man upp en kopia av seglarbeviset, ifylld lista över sin seglingserfarenhet, besättningslista och en kopia av skepparens pass till oss. Vi skickar det sedan till kontoret som utfärdar ett särskilt bevis för dig, för den hyrda båten och veckan. Genom att skicka papperna i god tid minskar risken för onödig väntetid i samband med "pappersarbetet". Vid segelsemester i Kroatien krävs dessutom att en person ombord har VHF-intyg eller det nya SRC-intyget.

Bagage

Packa lätt och sportigt, helst i mjuka väskor. Även om båtarna är rymliga och väl inredda är det svårt att stuva in resväskor i en båt.

Bra att ha med sig

  • Pass, sjukförsäkringsbevis, körkort och bilförsäkring (om du själv kör till kontoret) samt ev. reseförsäkring.
  • Husapotek, solskydd med hög solskyddsfaktor.
  • Skor med gummisulor, lätta regnkläder och en varm tröja.
  • Mobiltelefon. Kontrollera inställningarna för roaming, så du behöver inte komma hem till en stor telefonräkning.
  • ett stort badlakan per person.
  • Arbetshandskar till ankararbetet.
  • Liten svenska gästflagga. Den kan placeras under vantspridaren.
  • Ta inte med flytvästar. De kommer med stor sannolikhet tas i beslag inför flygresan.
  • Tips: En omformare som kan omforma 12V till 220V, kostar från 500 kr.
  • Badtofflor! Sjöborrar är inte trevliga att komma i kontakt med, utan något på fötterna.

Ankomst, instruktion vid ankomsten m.m.

Vid ankomsten vänder ni er till kontoret, där de sista papperna lämnas ut och skrivs under. Ankommer ni efter kontorets stängningstid, informera om detta i god tid. Ange flygnummer och ankomsttid på besättningslistan. Kontorets personal kan då lägga en nyckel till er i båten, så att ni kan gå ombord för natten. En genomgång av båten sker nästa morgon, när kontoret öppnar. Observera dock att de flesta kontor har stängt på söndagar, men vet de om att ni ankommer först efter stängningstid på lördag kväll, kommer en ur personalen till er på söndag morgon.

Vid ankomsten ges en bra och grundlig instruktion om hur man använder båten m.m., av kontorets personal, på god engelska. Låt skepparen och andreskepparen delta under denna instruktion, det är mycket information som ges, och två personer hör och uppfattar mer än vad bara en person gör, samtidigt som för många personer kan orsaka förvirring. Instruktionen är en viktig del av segelsemestern, inte bara eftersom båtens inredning och funktion visas och testas, utan också för att instruktörerna gärna delar med sig av sina tips och goda råd om ankringsställen, trevliga platser att besöka, bad- och snorkelställen och mycket mer. Gå själv noggrant igenom båten, det är enklare att åtgärda eventuella brister innan man ger sig iväg, än om man upptäcker dem under seglatsen.

Ni kan inte förvänta er att charterfirman kan förvara ert bagage om ni ankommer tidigt.

Tidig övertagning

Ofta är det möjligt att köpa till tidig incheckning exempelvis kl. 13:00-14:00. Gäster som köpt detta blir prioriterade, vilket också betyder att de som inte köpt tidig övertagning, inte kan förvänta sig att få tillgång till båten tidigare än normal tid. Hos de firmor som inte erbjuder tidigt övertagande som ett tillval kan man eventuellt kontakta dem på telefon (telefonnummer finns på länken till: ”Om avseglingshamnen” i din orderbekräftelse) på övertagelsedagen omkring kl. 11:00-11:30. På denna tidpunkt har de fått överblick över när båten kan förväntas vara klar till övertagning. Varken Seatravel eller charterfirman kan säga något om möjligheten för att överta båten tidigare än denna tid, då båten ska returneras av dem som seglat veckan före.

Sängkläder och handdukar

På båten finns sängkläder, alm. handdukar och kökshanddukar som är medräknat i priset eller komfortpaketet (kom ihåg att kontrollera att det finns så att det räcker till alla). Hos vissa företag betalar man för sängkläder och handdukar separat.

Säkerhet ombord - Flytvästar

Det finns flytvästar ombord, men kontrollera före avsegling att det finns västar som passar till varje person. Fråga kontorets personal om andra storlekar. Till mindre barn rekommenderar vi att en egen väst tas med. Kraven har skärpts gällande flytvästar i uthyrningsbåtar. Därför är det möjligt att ni kommer att uppleva flytvästarna som bylsiga se bild nedan:

Hur lägger man egentligen till i Medelhavet?

Till skillnad från i Sverige så lägger man till med aktern mot kajen: man låter ankaret gå vid ett passande avstånd till kajen och backar in. På andra ställen måste man dra upp en mooringlina ur vattnet och förtöja, även detta med aktern mot kajen. Det krävs lite övning, men när man väl har gjort det några gånger, är det inga problem. Men se upp när du förtöjer gummibåten, så att dess förtöjning inte hamnar i vägen vid denna manöver.

Om båten har en bogpropeller så sörj för att den lösa mooringlinan inte hamnar i propellern. Strama eventuellt åt släplinan till gummibåten så att den inte fastnar i propellern vid en hamnmanöver.

Titta på den här videon om att lägga till Medelhavet, både med och utan lazy line: Klicka Här.

Hur lägger man egentligen till i Karibien?

I Karibien lägger man alltid till vid utplacerade bojar. Läs mera i avsnittet om utplacerade bojar.

Hur hög är hamnpengen i Medelhavet & Karibien?

I Grekland betalar man nästan ingen hamnpeng – max €5 för en vecka – men i gengäld ingår inte heller några faciliteter. Man lägger till vid en kaj, oftast nära en taverna eller tillsammans med lokala fiskare, privata lyxyachter och/eller mindre färjor som seglar mellan öarna.

I Kroatien har ca. 18 fullständigt moderna ACI-marinor byggts med massor av goda faciliteter och riktigt bra service – t.ex. kommer ofta en gummibåt från marinan och tar emot er när ni närmar er och de är er behjälpliga med att hitta en plats och med förtöjningen, dessutom ordnar de papperna hos hamnmästaren. Det är förhållandevis dyrt i dessa marinor; om det är många båtar eller om man inte vill betala de dyra hamnpengarna är det som regel möjlighet för att använda en mooringboj en bit från kajen. Detta är mycket billigare men inte ett gratis alternativ.

På övriga ställen i Medelhavet är hamnavgifterna också något dyrare än här hemma, men marinorna är i allmänhet riktigt fina och med en bra standard överallt i Medelhavet, bortsett från i Grekland.

I Karibien använder du förtöjningsbojar eller ditt eget ankare, en dagsboj är gratis och en nattförtöjning kostar vanligtvis cirka 30 dollar.

Reservation av hamnplats

  • Kroatien: I Kroatien kan det vara en fördel at reservera plats i en hamn på förhand. Detta kan bl.a. göras på Porthop eller mySea. Här kan man också se prisnivån för hamnpengar.
  • Grekland: Först till kvarn.
  • Mallorca: Till de offentliga hamnarna (Ports IB). Annars först till kvarn.
  • Italien: Här ringer man upp på VHF så snart man är innanför räckvidden av hamnkontoret och reserverar plats.
  • Karibien: Kostar en Night Time Mooring, typiskt omkring 35 dollar, och kan inte reserveras på förhand.

Power shopping

Kontorets personal kan hänvisa till närbelägna snabbköp/livsmedelsbutiker. Det finns som regel ett avtal med ett snabbköp om gratis hämtning och transport av varor. Att handla är lätt och vi rekommenderar att man fyller på ordentligt till turen.

I Kroatien kan proviant beställas i förväg via Jam Yachtsupply.
I Grekland via Yachtness.

"Husdjur"

I det varma klimatet stortrivs insekter, och speciellt kackerlackor älskar att lägga ägg bland papp och kartong. Om man kan undvika att ta den typen av emballage ombord, blir det mindre "livligt" i kabyssen.

Båtdeposition/riskförsäkring

Angiven deposition betalas med VISA-, Euro- eller Mastercard eller med kontanter. Se till att utgiftsgränsen på ditt kort är tillräckligt hög så att depositionen kan reserveras. På flera kreditkort är det av säkerhetsmässiga orsaker en utgiftsgräns på €2 000-3 000. Den här gränsen nås fort när ni ska att reservera depositionen för självrisken på båten. Ta med flera kreditkort och kontrollera innan ni åker hemifrån att ni har pengar till semestern. Beloppet återbetalas efter att den oskadade båten lämnats tillbaka i städat skick och på avtalat tid och plats. Det kan dock gå upp emot tre-fyra veckor innan spärren av säkerhetsdepositionen upphävs på ert kreditkort. Detta är på grund av transaktionstiden mellan båtuthyrningen, kreditkortssällskapet och er bank.

Alternativt kan man hos de flesta charterbolag teckna en icke återbetalningsbar riskförsäkring. Båtens försäkring täcker inte avsiktlig skadegörelse eller vanvård. Vid båda försäkringstyper är personerna ombord, personliga ägodelar och eget ansvar, inte täckta av försäkringen.

Innan man åker hemifrån kan man också beställa en extern charterförsäkring hos Pantaenius försäkring. Denna försäkring ska beställas online och täcker en eventuell olycka på semestern. Denna försäkring, som endast täcker självrisken, kallar Pantaenius för "Bond Insurance Plus" och finns nederst på sidan – vi kan tyvärr inte hjälpa till med att teckna den. Det är en extern försäkring så nere på basen spärrar du självrisken som vanligt. Om olyckan är framme så har du tecknat en försäkring hos Pantaenius som täcker ev. skador. Denna försäkring beställs på denna länk: Pantaenius självriskförsäkring.

Seglar ni med skeppare måste depositionen fortfarande betalas. Skepparen är ansvarig för båten och segling, men om hen orsakar en skada, är ni inte ekonomiskt ansvariga.

Båtens försäkring täcker inte avsiktliga skador eller vårdslöshet precis som personerna ombord, personliga ägodelar och ansvar omfattas ej av försäkringen. Vi erbjuder därför en separat semester/reseförsäkring samt avbeställningsförsäkring som täcker sjukdom innan semesterstart.

Eluttag 12V

På båtarna finns ett "cigarettuttag" för laddning av videokamera och mobiltelefon. Ta själv med adapter. Det är en god idé att ta med sig en omformare, som omformar 12 V till 220 V, så att man alltid har möjlighet att ladda surfplatta, kamera, telefon m.m.

Kyl

Vi rekommenderar att placera en ispåse i botten av kylboxen och att köra med motorn minst ett par timmar om dagen för att batterierna ska laddas. Stäng ev. av boxen på natten. Det finns mycket annat ombord som kräver ström. Tips: Sätt gallret från ugnen ovanpå ispåsen, så blir matvarorna inte våta.

Hjälp 

Om det skulle uppstå problem under segelsemestern, får man ett kontaktnummer till kontoret som man ska använda, innan man själv påbörjar någon reparation eller liknande. Personalen gör vad de kan för att hjälpa till, antingen via telefon eller genom att komma ut till er. Om man upptäcker några brister, måste man omedelbart meddela detta till kontoret, det är ingen idé att "spara" det till återlämningen av båten, för då får personalen inte någon möjlighet att rätta till bristerna och ett eventuellt klagomål blir avvisat med anledning av att firman inte haft möjlighet för att fixa felen.

Avfall

Det finns gott om avfallsbehållare vid kajen i alla hamnar. Tips: Avfall kan samlas i svarta sopsäckar och förvaras i ankarbrunnen.

Toalett, uppsamlingstank och mätar för tankar

Lägg aldrig papper i toaletten men samla det i stället i en plastpåse vid sidan av toaletten. De flesta båtar är utrustade med en uppsamlingstank. Om uppsamlingstanken inte är tom när du tar över båten, se till att öppna ventilen som det första du gör, när du kommit ut ur hamnen. Det blir en riktigt dålig start på semestern, om den börjar med ett stopp i toaletten.

Formellt sätt gäller reglerna om tömning av spillvattentanken också i Medelhavet men i praktiken är det på ett annat sätt. Det är nästan omöjligt att komma tillräckligt långt från land för att hålla reglerna. På många båtar är det därför normalt att charterbolaget låser ventilen i öppen position till vattenspilltanken. Detta görs för att vattenspilltanken och slangar i moderna båtar inte är gjorda av 100% lukttäta material. Det medför att det kommer en dålig lukt på toaletterna när båten blir tre-fem år gammal. Denna process försenas om vattenspillstanken inte är fylld hela tiden.

När en båt bliver 2-4 år gammal händer det ofta att mätarna för diesel-, vatten- och septiktanken slutar att fungera. Var noga med att inte köra dieseltanken tom även om mätaren visar full tank. Använd sunt förnuft tillsammans med kunskapen att en tankmätare kanske inte fungerar.

Backningstest

I hamnarna ligger de flesta båtarna med aktern mot kajen. Det kan kännas lite ovant med denna "bakvända" parkering. Det är en god idé att utföra ett backningstest som något av det första man gör, efter att man har lämnat bashamnen. Segla framåt i 4 – 5 knop, lägg båten i friläge, kontrollera att båten styr helt rakt, håll fast i rodret och lägg i backen på motorn. Med största sannolikhet "drar" båten åt den ena sidan. Observera åt vilken sida båten naturligt drar, och använd detta när du ska välja åt vilket håll du ska svänga, när du ska "parkera bakvänt". Som vid all övrig segling, är det en fördel om båten arbetar med dig, och inte mot dig, under manövreringen.

Gummibåt på släp

Om du tar jollen på släp, så förtöj den alldeles intill, särskilt ifall det är hårt väder. Akta så att den inte hamnar vid det varma avgasröret.

Duschen på akterdäcket

Om duschen på akterdäcket inte fungerar beror det vanligtvis på att slangen är vriden. Det finns en lucka i det bakre skottet på sidan där duschen sitter där slangen kan dras ut.

Se upp med takfönsterna

Här hemma i Sverige seglar du aldrig med öppna takfönster. När du kommer ner till värmen, är det frestande att öppna luckorna under seglatsen för att få in lite svalare luft till hytten. Se upp så att framförallt genuaskoten inte slår av takluckorna, när du stagvänder eller gippar.

Hamnanlöpning

Båtarna har en landgångsplanka med ombord, som underlättar landgång. Det är ingen bra idé att ligga långskepps vid kaj, man ligger alldeles för osäkert. Tips: Fäll ner badstegen innan du förtöjer, det gör det mycket enklare att komma upp, ifall man skulle ha oturen att falla i vattnet.

Ankring

Se efter i vilken riktning de andra båtarna har kastat sina ankare, och kasta ditt så att de inte korsas. Låt det gå i god tid, det finns massor av kedja. När du lämnar platsen, seglar du ut till ankaret och drar det rakt upp, så är det störst chans att inte något främmande ankare följer med upp (dra dig inte ut med ankarspelet). Om olyckan skulle vara framme, slå et rep runt den andra kedjan med en glidknut, innan du lossar ditt eget ankare, och ta loss det. Tips: Fäst en plastdunk och en medförd lina vid ankaret, så att du kan dra upp det "baklänges", ifall det skulle fastna i klipporna eller i ett annat ankare. Om du ligger på svaj, kan man för att säkerställa att ankaret sitter fast ordentligt, skicka ut en badare för att lyfta i linan, samtidigt som man backar lite med motorn.

Mooringlinor

Det kan finnas utlagda mooringlinor, och då ska man inte använda sitt eget ankare. Läs om det i waterpilot. En skylt på kajen med ett upp-och-nervänt ankare indikerar att man inte får kasta ankare där. Det kan t.ex. finnas kablar på botten. Akta så att ni inte får mooringlinan i bogpropellern (kölbåtar) eller i en av propellrarna på katamaraner, där de inte sitter så djupt.

Utplacerade bojar

På många ställen finns det utplacerade bojar, som man kan övernatta vid. Var medveten om att det säkert krävs betalning för detta. Tips: När du väljer att förtöja vid en utplacerad boj, är det mycket besvärligt att nå ner för att binda fast en förtöjning uppifrån fören. Det är mycket enklare att binda fast förtöjningen medan man sitter på badplattformen. Därefter backar man ner och fäster förtöjningen i fören.

Allmänt om utcheckning & städning

Ni ska vara klara att lämna båten senast avtalad tid. Kontoret ser sig tvingade att kräva en avgift för varje timmes försenad återlämning. Båten lämnas i snyggt och städat skick. Sängkläderna tas av och avfall bärs i land, även om man har betalt för obligatorisk slutstädning. Kom ihåg att tömma kylskåp och frysbox.

Diesel

Båten tas emot med fyllda dieseltankar och ska lämnas tillbaka med återfyllda tankar, om inte annat har avtalats.

Vatten/bad

Se till att vattentankarna är fyllda innan avsegling från bashamnen. Spara på vattnet, bl.a. genom att undvika att diska under rinnande vatten. Fyll upp tanken i god tid under resan, där det är möjligt. Om tanken blir helt tömd kommer pumpmotorn att gå oavbrutet och därmed överhettas, stäng av den elektriska vattenpumpen, om detta sker. Det finns bara varmvatten när motorn har gått i minst 30 minuter. Efter dusch i badrummet pumpas golvvattnet ut genom att man aktiverar pumpknappen på väggen, om det inte pumpas ut automatiskt.

Dricksvatten

Köp ordentligt med dricksvatten och drick inte vattnet från båtens vattenkranar. Vår erfarenhet säger att man dricker ca. 1,5 liter/person/dag.

Kläder & Utrustning

Simfötter och snorkelset ger stora möjligheter att utforska världen under ytan. Kom ihåg en T-shirt, ryggen blir lätt bränd efter många timmars snorkling.

Sjökort

Det finns bra, detaljerade sjökort ombord, kontrollera att alla kort finns för det önskade segelområdet. Det finns som minimum GPS i alla båtar och i de flesta finns även plotter. Kartplottern kan dock sitta nere i hytten.

Sjömärken

Det finns som regel färre märken i de sydländska farvattnen än vad vi är vana vid. Det är inte för att de är nonchalanta, utan för att det oftast är mycket enklare att segla här. Som regel kan du segla där det finns vatten, och kontorschefen brukar, av bitter erfarenhet, vara noga med att peka ut skär och kobbar som du bör vara särskilt uppmärksam på.

Vid seglats i Karibien ska man vara uppmärksam på att det här oftast används IALA system B, där man håller röda bojar om styrbord när man är för ingående. Deras kom-ihåg-regel heter "Red Right Returning". Dvs man håller den röda bojen till höger när man återkommer till hamnen.

Nattsegling

Är allmänt sett inte tillåtet i hyrbåtar.

Viktigt för flygningar till USA - Gäller även mellanlandning för resor i Västindien, Tahiti, Tonga, etc.

Krav för resenärer till USA / via USA:

Från 12 jan 2009 infördes hårdare krav för resenärer till USA under Visa Waiver-programmet. Minst 72 timmar före avgång måste du ge en mängd information via hemsidan: https://esta.cbp.dhs.gov.

Det bör understrykas att den resande är ensamt ansvarig för leverans av dessa uppgifter, liksom tillförlitligheten av dessa uppgifter. Fel i informationen kan leda till stora konsekvenser för resenären. Sunway Seatravel har inget ansvar för (korrekt) leverans av ovanstående information, varför Sunway Seatravel inte kan mötas med krav som kan uppstå på grund av ofullständiga uppgifter. Frågor bör riktas till den amerikanska ambassaden i Sverige.

Det bör understrykas att det finns strängare säkerhetsförfarande för bagage vid inresa och uppehåll i USA. Vid första ankomstflygplats i USA, behöver man ofta själv hämta sitt bagage från bagagebandet, och sedan leverera det till tullen, som för det vidare. Många flygbolag informerar felaktigt vid incheckning att bagage kontrolleras genom hela vägen, och att man först behöver att plocka upp det på slutdestinationen.

Alltid prisgaranti – ring på tel. (+45) 39 16 33 48