Alltid prisgaranti – ring på tel. (+46) 08-124 100 87

Dubrovnik - Sunsail

Sunsail Hamn i ACI Marina Dubrovnik - ACI Marina Dubrovnik ligger nära Komolac och Omba floden, ca 2 Nm från ingången till hamnen i Gruz och bara 6 km från gamla stan och ca 25 km från flygplatsen i Dubrovnik
Läs mer

Dubrovnik (Euromarine)

Euromarine Hamn i ACI Marina Dubrovnik - Bara 6 km från den historiska stadsmuren och hjärtat av Dubrovnik - båtarna finns på Pier E.
Läs mer

Dubrovnik - Ultra Sailing

Ultra Sailing hamn i Dubrovnik - under 5 km från Dubrovnik ligger Ultra Sailings bas i den välbeskyddade ACI Marina. 
Läs mer

Dubrovnik (Navigare)

Navigare hamn på ACI Marina i Dubrovnik.
Läs mer

Dubrovnik (Croatia Yachting)

Croatia Yachting hamn i Dubrovnik.
Läs mer

Dubrovnik (Waypoint)

Waypoint bas i Dubrovnik, Kroatien.
Läs mer

Dubrovnik (Dream Yacht Charter)

Dream Yacht Charter bas i Dubrovnik, Kroatien.
Läs mer

Dubrovnik (Under The Heavens)

Under The Heavens base i Dubrovnik
Läs mer

Segelväder i Kroatien (Dubrovnik)

Den kroatiska kustens popularitet som destination för segelsemestrar förklaras i lika hög utsträckning av det idealiska klimatet som av den vackra kusten och de varierande seglingsförhållandena. Det soldränkta Adriatiska havet har i genomsnitt 315 dagar om året med klarblå himmel. Säsongen startar i april och sträcker sig till slutet av oktober. Under den mest populära perioden, mitten av juni till mitten av september, är det blå himmel och värme som är den dominerande väderleken. Somrarna är varma och torra medan vintrarna är milda med spridda regnskurar. Seglare bör dock ändå vara uppmärksamma då förhållandena kan ändra sig mycket snabbt.

  • April-maj: soligt med liten chans för regn, temperatur 22-28°C. Vind: NV (5-10 m/s - upp till 13 m/s).
  • Juni-augusti: soligt och blå himmel varje dag - temperatur 26-30°C. Vind: NV (5-10 m/s).
  • September-oktober: sol med en risk för regn (risk för längre regnskurar i slutet av oktober). Vind: NV (5-10 m/s).

De 3 dominerande vindarna i Kroatien

Bora: en torr och kall vind. Då den är nordöstlig blåser den huvudsakligen från östkusten av Adriatiska havet som en frånlandsvind. Det innebär bra väder. På grund av landets utformning kan vindarna vara mycket lokala med varierande kraft och beroende på området blåsa N till ONO. Det dramatiska landskapet i östra Adriatiska havet gör att den lokalt kan vara mycket stark och dyka upp som en blixt från klar himmel. Borans kraft varierar från en lätt bris till vindbyar med stormstyrka.

Sirocco: en varm och fuktig vind som blåser från OSO till SSO. Den förekommer över hela Adriatiska havet och kan orsaka hård sjö. Himlen blir molnig och vinden ackompanjeras nästan alltid av regn. Vinden når sin fulla styrka i den sydliga delen av Adriatiska havet och kan uppstå under alla tider på året. I genomsnitt blåser den 8-10 m/s.

Maestro: dagtid blir luften över land mera uppvärmd än luften över vattnet och som ett resultat av det börjar luftströmmar att stiga upp från jorden och vänder så småningom nedåt och trycks ut mot havet och skapar därmed luftcirkulation mellan land och hav. Maestron karaktäriseras normalt av skyar med vita stackmoln och varslar om bra väder. Det börjar normalt att blåsa upp mellan klockan 9 och 10 på förmiddagen och därpå når vinden sin maximala styrka runt 14:00. Vinden har alltid mojnat av innan solnedgången. Dess normala styrka ligger på cirka 8-10 m/s.

Månad

°C Max

°C Min

Genomsnittlig
nederbörd (mm)

Genomsnittlig
vattentemp. (°C)

Genomsnittlig
vind (m/s)

Januari

7

0

141

14

3

Februari

9

1

128

14

3

Mars

12

3

116

14

3

April

16

7

108

15

2,5

Mai

21

11

84

18

2,5

Juni

25

14

71

21

2,5

Juli

28

16

51

24

2,5

Augusti

28

16

62

25

2,5

September

24

13

93

23

3

Oktober

19

9

129

20

3

November

13

5

175

17

3

December

8

1

167

15

3

 

Tidvattenskillnaden

Tidvattenskillnaden är obetydlig och aldrig mer än 30-60 cm (1-2 fot) så man behöver inte oroa sig för tidvattenströmmarna. Seglare med basala kunskaper i kustnära navigation kan segla i området utan problem.