Segelbåtssemester Segelbåt
Kanalbåtssemester Kanalbåt
Sök efter segelbåt
Adriatiska havet runt Split är känt för sitt kristallklara blå vatten, och områdets skärgård är känt för sin skönhet i hela Medelhavet. Längs den kroatiska kusten finns mer än 1000 öar och den dalmatiska skärgården kring Split är det mest kända och populäraste resmålet för en seglingssemester. Några av områdets öar är stora och täckta av skog, med sekelgamla historiska städer, slott och fästningar på kullarna, och intressanta affärer samt utmärkta restauranger. Andra öar är vilda, isolerade och obebodda – alla har de suveräna förtöjningsplatser. En annan höjdpunkt under en segelsemester i området är möjligheten att utforska de historiska städerna Split, Trogir och Primosten.
Höjdpunkter
De Dalmatiska öarna är bland de mest legendariska i medelhavsområdet. Vilda och med ett hård utseende, många är skyddade som nationalparker och utgör ett vackert, varierande och mångsidigt seglingsområde. Resan är suverän och kan innehålla både långa och korta passager till charmiga förtöjningsplatser mellan kobbar och gamla byar, genomsyrade av historia och omgivna av det klaraste vattnet du kan tänka dig. En segelsemester från Split fokuserar vanligtvis på de mer än 30 öar utanför den centrala dalmatiska kusten, inklusive de härliga Solta, Hvar, Brac och Vis.
I maj och juni, är området mycket välkomnande, med trevliga och milda vindar på omkring 15 knop från väst, och området är därför en självklar destination för en trevlig familjesemester på vattnet. I juli och augusti, mojnar vinden ännu mer och vädret är mestadels lugnt. Högsäsongen sträcker sig från april till november, men på hösten kan man träffa på Bora, en stark vind från norr. Tidvattenskillnaden är obetydlig, aldrig mer än två fot, och seglare med grundläggande färdigheter i kustnavigation kan segla i området utan krångel och stress. Under seglingssäsongen ligger dygnsmedeltemperaturen på 24°C.
Orörda stränder, ett livligt nattliv, uppskattad lokal mat, skyddande vikar och fascinerande historiska platser, gör detta till en helt oförglömlig upplevelse i att hyra en segelbåt och bege sig ut på segelsemester från Split.
Det finns en myriad av vackra småbåtshamnar i området – de flesta av våra gäster seglar ut från Split, Trogir, Kastela, Agana eller Kremik.
En seglats i segelbåt eller katamaran vid Split bjuder på en underbar blandning av äventyr och avkoppling i områdets vackra landskap, vita sandstränder och frodig vegetation samt stora kulturella upplevelser i charmiga gamla städer och hamnar, är bara några av ingredienserna. Att fly till orörda förankringsplatser, där du kan njuta av områdets rika djurliv, långt från folkmassorna, livliga städer, shopping och restauranger, är alltid möjligt här. Snorklingen här är fantastisk och en segelsemester här är en resa in i några av de vackraste seglingsområdena i Medelhavet.
Vad som krävs för att segla i Kroatien
Skepparexamen: Du skall inneha ett seglarcertifikat för att kunna hyra en segelbåt i Kroatien. Dessutom ska du även ha ett VHF-certifikat (radiocertifikat) för att kunna hyra en båt från de flesta av våra samarbetspartners. Om du har ett VHF-certifikat har du möjlighet att välja bland ett mycket större utbud av segelbåtar till ett bättre pris än om du inte har det. Därför rekommenderar vi starkt att du skaffar ett VHF-certifikat om du inte redan har det.
Den kroatiska kustens popularitet som destination för segelsemestrar förklaras i lika hög utsträckning av det idealiska klimatet som av den vackra kusten och de varierande seglingsförhållandena. Det soldränkta Adriatiska havet har i genomsnitt 315 dagar om året med klarblå himmel. Säsongen startar i april och sträcker sig till slutet av oktober. Under den mest populära perioden - mitten av juni till mitten av september - är det blå himmel och värme som är den dominerande väderleken. Somrarna är varma och torra medan vintrarna är milda med spridda regnskurar. Seglare bör dock ändå vara uppmärksamma då förhållandena kan ändra sig mycket snabbt.
Bora: en torr och kall vind. Då den är nordöstlig blåser den huvudsakligen från östkusten av Adriatiska havet som en frånlandsvind. Det innebär bra väder. På grund av landets utformning kan vindarna vara mycket lokala med varierande kraft, och beroende på området blåsa N till ONO. Det dramatiska landskapet i östra Adriatiska havet gör att den lokalt kan vara mycket stark och dyka upp som en blixt från klar himmel. Borans kraft varierar från en lätt bris till vindbyar med stormstyrka.
Sirocco: en varm och fuktig vind som blåser från OSO till SSO. Den förekommer över hela Adriatiska havet och kan orsaka hård sjö. Himlen blir molnig och vinden ackompanjeras nästan alltid av regn. Vinden når sin fulla styrka i den sydliga delen av Adriatiska havet och kan uppstå under alla tider på året. I genomsnitt blåser den 8-10 m/s.
Maestro: dagtid blir luften över land mera uppvärmd än luften över vattnet och som ett resultat av det börjar luftströmmar att stiga upp från jorden och vänder så småningom nedåt och trycks ut mot havet och skapar därmed luftcirkulation mellan land och hav. Maestron karaktäriseras normalt av skyar med vita stackmoln och varslar om bra väder. Det börjar normalt att blåsa upp mellan klockan 9 och 10 på förmiddagen och därpå når vinden sin maximala styrka runt 14:00. Vinden har alltid mojnat av innan solnedgången. Dess normala styrka ligger på cirka 8-10 m/s.
Månad |
°C Max |
°C Min |
Genomsnittlig |
Genomsnittlig |
Genomsnittlig |
---|---|---|---|---|---|
Januari |
8 |
1 |
95 |
14 |
3 |
Februari |
10 |
2 |
86 |
14 |
3 |
Mars |
12 |
4 |
89 |
14 |
4,5 |
April |
16 |
8 |
82 |
14 |
4,5 |
Maj |
21 |
12 |
69 |
17 |
4 |
Juni |
25 |
15 |
74 |
21 |
2,5 |
Juli |
28 |
17 |
46 |
24 |
2,5 |
Augusti |
28 |
17 |
64 |
25 |
2,5 |
September |
25 |
14 |
75 |
23 |
2,5 |
Oktober |
19 |
10 |
102 |
20 |
2,5 |
November |
14 |
6 |
134 |
17 |
2,5 |
December |
10 |
3 |
127 |
15 |
2,5 |
Tidvattenskillnaden är obetydlig och aldrig mer än 30-60 cm (1-2 fot) så man behöver inte oroa sig för tidvattenströmmarna. Seglare med basala kunskaper i kustnära navigation kan segla i området utan problem.